ADMP

Historicky první národní ocenění Service learningových projektů zná své vítěze

Historicky první národní ocenění Service learningových projektů zná své vítěze

Historicky první národní ocenění Service learningových projektů zná své vítěze
Hlavní rubrika: Aktuality
Rubriky: Aktuality, Tiskové zprávy
Datum zveřejnění: 2. října 2025

Národní asociace dobrovolnictví udělila vůbec poprvé v historii národní ocenění Service learningových projektů. Slavnostní vyhlášení proběhlo v rámci projektu SLipstream, který podporuje rozvoj této vzdělávací metody nejen v České republice.

Do ocenění se zapojilo 7 nominovaných projektů ve 2 kategoriích – školy a neformální skupiny. Porota ocenila vysokou úroveň všech předložených nominací. Projekty ukázaly nejen kreativitu a inovativní přístup, ale především skutečný přínos pro místní komunity, s nimiž mladí lidé spolupracovali.

„Všechny přihlášené projekty prokazují, že mladá generace dokáže vnímat potřeby svého okolí a aktivně se podílet na jejich řešení. Úroveň předložených aktivit byla velmi vysoká, což je pro nás důkazem, že Service learning se v českém prostředí stává pevně zakořeněnou metodou,“ uvedla při vyhlášení Bc. Stanislava Hamáková, DiS., výkonná ředitelka Asociace.

Vítězné projekty budou reprezentovat Českou republiku

Laureáti obou kategorií budou mít možnost reprezentovat Českou republiku na mezinárodním ocenění Regional Service-Learning Award (RSLA), které se uskuteční 4. listopadu 2025 v Bosně a Hercegovině. Zde se setkají s projekty z celé Evropy a představí svou práci mezinárodnímu publiku.

Příklad oceněného projektu: „Místní podniky udržitelně“

Jedním z oceněných projektů ve školní kategorii je iniciativa studentů s pracovním názvem „Locals – Místní podniky udržitelně“.

Projekt se zaměřil na podporu udržitelného podnikání a cirkulární ekonomiky. Dvacet studentů za podpory tří pedagogů navázalo spolupráci s více než 20 místními podnikateli, kteří ve své praxi uplatňují principy udržitelnosti. Studenti vedli rozhovory s podnikateli, připravovali reportáže a své výstupy sdíleli na speciálním profilu na Instagramu. Součástí projektu byla také tvorba interaktivní mapy udržitelných podniků v regionu.

Projekt měl výrazný dopad nejen na samotné studenty, kteří si osvojili dovednosti v oblasti kritického myšlení, digitální a mediální gramotnosti či týmové spolupráce, ale také na širší komunitu. Díky aktivitám se podařilo oslovit více než 10 000 lidí prostřednictvím sociálních sítí a podpořit síťování udržitelných firem v regionu. Získané zkušenosti se staly základem pro další plánované projekty ve spolupráci s místními podnikateli.

Porota ocenila zejména propojení teorie s praxí, vysokou profesionalitu zpracování a důraz na rozvoj občanské angažovanosti. Projekt je podle jejího hodnocení inspirací pro školy nejen v České republice, ale i na mezinárodní úrovni.

Význam ocenění

Národní ocenění Service learningových projektů vzniklo s cílem zviditelnit příklady dobré praxe, motivovat školy a skupiny mladých lidí k aktivnímu zapojení do komunity a propojit vzdělávání s občanskou odpovědností.

První ročník ukázal, že Service learning má v České republice velký potenciál. Projekty mladých lidí dokazují, že vzdělávání může mít konkrétní a měřitelné dopady na společnost a zároveň vybavit studenty dovednostmi, které potřebují pro život v 21. století.

Rozvoj Service learningu v ČR je podpořen programem Erasmus+ v rámci projektu č.  2023-1-SK02-KA220-YOU-000159836, Service-learning in fostering youth civic engagement, diversity, and social inclusion in the CEE region.